Az alábbi kivonatok a Katolikus Egyház Katekizmusából származnak, amelyet II. János Pál pápa hirdetett ki.

[Lásd a weboldalt: https://www.vatican.va/archive/ENG0015/__P78.HTM ]

AZ ELSŐ PARANCS

„Én vagyok az Úr, a te Istened, aki kihoztalak Egyiptom földjéről, a szolgaság házából. Ne legyen más istened előttem. Ne csinálj magadnak faragott képet, vagy semmi hasonlót semmihez, ami fent van az égben, vagy ami alant a földben, vagy ami a vízben van a föld alatt; ne borulj le előttük és ne szolgáld őket.” (Kiv 20:2–5; vö. 5Móz 5:6–9.)

Meg van írva: „Az Urat, a te Istenedet imádd, és csak neki szolgálj.” (Mt 4,10.)

Kommentár a Katolikus Egyház Katekizmusából:

2133 „Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes erődből” (5Móz 6,5).

2134 Az első parancsolat arra szólítja fel az embert, hogy higgyen Istenben, reménykedjen benne, és mindenekelőtt szeresse őt.

2135 „Az Urat, a te Istenedet imádd” (Mt 4,10). Isten imádása, imádkozása, az őt megillető istentisztelet felajánlása, a neki tett ígéretek és fogadalmak teljesítése a vallás erényének cselekedetei, amelyek az első parancsolatnak való engedelmesség alá esnek.

2136 Az a kötelesség, hogy hitelesen imádják Istent, az embert egyénként és társadalmi lényként egyaránt érinti.

2137 „A mai kor emberei szabadon akarják vallani vallásukat magán és nyilvánosan”.

2138 A babona eltér attól az imádattól, amelyet az igaz Istennek adunk. Megnyilvánul a bálványimádásban, valamint a jóslás és a mágia különféle formáiban.

2139 Isten kísértése szavakkal vagy tettekkel, szentségtörés és szimónia a vallástalanság bűnei, amelyeket az első parancsolat tilt.

2140 Mivel az ateizmus elutasítja vagy tagadja Isten létezését, az első parancsolat elleni bűn.

2141 A szentképek tisztelete Isten Igéjének megtestesülésének misztériumán alapul. Ez nem ellentétes az első parancsolattal.

A MÁSODIK PARANCS

Ne vedd hiába az Úr, a te Istened nevét. (Kiv 20:7; 5Móz 5:11.)

Hallottátok, hogy azt mondták a régi embereknek: Ne esküdjetek hamisan. De én azt mondom nektek: Egyáltalán ne esküdjetek. (Mt 5,33-34.)

Kommentár a Katolikus Egyház Katekizmusából:

2160 „Uram, Urunk, mily fenséges a te neved az egész földön” (Zsolt 8,1)!

2161 A második parancsolat az Úr nevének tiszteletét írja elő. az Úr neve szent.

2162 A második parancsolat megtiltja Isten nevének minden helytelen használatát. Az istenkáromlás Isten, Jézus Krisztus, Szűz Mária és a szentek nevének sértő módon történő használata.

2163 A hamis eskü Istent szólítja fel, hogy legyen tanúja a hazugságnak. A hamis eskütétel súlyos vétség az Úr ellen, aki mindig hűséges ígéreteihez.

2164 „Ne esküdjetek akár a Teremtőre, akár bármely teremtményre, kivéve, ha őszintén, szükségszerűen és tisztelettel” (Loyolai Szent Ignác, Lelki gyakorlatok, 38).

2165 A keresztségben a keresztény felveszi nevét az egyházban. A szülőknek, a keresztszülőknek és a lelkésznek gondoskodniuk kell arról, hogy keresztény nevet kapjon. a védőszent mintát ad a szeretetnek és imája biztosítékának.

2166 A keresztény imáját és tevékenységét a kereszt jelével kezdi: „Az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében. Ámen."

2167 Isten mindegyiket nevén szólítja (vö. Iz 43:1).

A HARMADIK PARANCS

Emlékezzetek meg a szombat napjáról, hogy megszenteljétek. Hat napig dolgozz, és végezd el minden munkádat; de a hetedik nap az Úrnak, a te Istenednek szombatja; abban semmi munkát nem végezhetsz. (Kiv 20:8–10; vö. 5Móz 5:12–15.)

A szombat az emberért lett, nem az ember a szombatért; így az Emberfia ura a szombatnak is. (Mk 2,27-28)

Kommentár a Katolikus Egyház Katekizmusából:

2189 „Tartsd meg a szombat napját, hogy megszenteld” (5Móz 5:12). „A hetedik nap az ünnepélyes nyugalom szombatja, az Úrnak szent” (2Móz 31,15).

2190 A szombatot, amely az első teremtés befejezését jelentette, felváltotta a vasárnap, amely a Krisztus feltámadása által felavatott új teremtést idézi.

2191 Az Egyház Krisztus feltámadásának napját a „nyolcadik napon”, vasárnap ünnepli, amelyet joggal neveznek az Úr napjának.

2192 „Vasárnap . . . az egyetemes egyházban a kötelezettségek legelső szent napjaként kell megünnepelni”. „Vasárnapon és más kötelező szent napokon a hívek kötelesek részt venni a misén.”

2193 „Vasárnapokon és más kötelező ünnepeken a hívek meg vannak kötve. . . tartózkodni azoktól a munkától és üzleti aggodalmaktól, amelyek akadályozzák az Istennek való istentiszteletet, az Úr napjának megfelelő örömöt vagy a lélek és a test megfelelő ellazulását”.

2194 A Vasárnap intézménye segít mindenkinek „lehetővé tenni a megfelelő pihenést és szabadidőt a családi, kulturális, társadalmi és vallási élet ápolásához”.

2195 Minden kereszténynek kerülnie kell, hogy olyan szükségtelen követeléseket támaszsson másokkal szemben, amelyek akadályozzák őket az Úr napjának megünneplésében.

A NEGYEDIK PARANCS

Tiszteld apádat és anyádat, hogy hosszú életűek legyenek azon a földön, amelyet az Úr, a te Istened ad neked. (Kiv 20:12; 5Móz 5:16.)

Engedelmes volt nekik. (Lk 2,51.

Maga az Úr Jézus emlékeztetett „Isten parancsolatának” erejére. (Mk 7,8-13) Az apostol ezt tanítja: „Gyermekeim, engedelmeskedjetek szüleiteknek az Úrban, mert ez így van. „Tiszteld atyádat és anyádat” (ez az első parancsolat ígérettel.) „hogy jó dolgod legyen, és sokáig élj a földön.” (Ef 6,1-3; vö. 5Móz. 5:16)

Kommentár a Katolikus Egyház Katekizmusából:

2247 „Tiszteld apádat és anyádat” (5Móz 5,16; Mk 7,10).

2248 A negyedik parancsolat szerint Isten azt akarta, hogy utána tiszteljük szüleinket és azokat, akiket a mi javunkra ruházott fel.

2249 A házastársi közösség a házastársak szövetségével és beleegyezésével jön létre. A házasság és a család a házastársak javára, a gyermekek nemzése és nevelése érdekében van rendelve.

2250 „Az egyén, valamint az emberi és a keresztény társadalom jóléte szorosan összefügg a házastársi és családi élet egészséges állapotával”.

2251 A gyerekek tisztelettel, hálával, igazságos engedelmességgel és segítséggel tartoznak szüleiknek. A gyermeki tisztelet megteremti a harmóniát az egész családi életben.

2252 A szülők felelőssége elsősorban gyermekeik hitre, imádságra és minden erényre való nevelése. Kötelességük, hogy lehetőség szerint gondoskodjanak gyermekeik testi és lelki szükségleteiről.

2253 A szülőknek tisztelniük és bátorítaniuk kell gyermekeik hivatását. Ne feledjék és tanítsák, hogy a keresztények első elhívása Jézus követése.

2254 A hatóság köteles tiszteletben tartani az emberi személy alapvető jogait és szabadsága gyakorlásának feltételeit.

2255. A polgárok kötelessége, hogy a polgári hatalommal együttműködve az igazság, az igazságosság, a szolidaritás és a szabadság szellemében építsék fel a társadalmat.

2256 A polgárok lelkiismeretük szerint kötelesek nem követni a polgári hatóságok utasításait, ha azok ellentétesek az erkölcsi rend követelményeivel. „Inkább Istennek kell engedelmeskednünk, mint az embereknek” (ApCsel 5:29).

2257 Minden társadalom ítéletei és magatartása tükrözi az emberről és sorsáról alkotott elképzelést. Az evangélium Istenre és emberre vetett fénye nélkül a társadalmak könnyen totalitáriussá válnak.

AZ ÖTÖDIK PARANCS

Nem fogsz ölni. (2Móz 20,13; Vö. 5Móz 5,17)

Hallottátok, hogy azt mondták a régi embereknek: „Ne öljetek, és aki öl, az ítéletre tartozik.” De mondom néktek, hogy mindenki, aki haragszik a testvérére, az ítéletre tartozik. (Mt 5,21-22.)

Kommentár a Katolikus Egyház Katekizmusából:

2318 „[Isten] kezében van minden élőlény élete és az egész emberiség lehelete” (Jób 12:10).

2319 Minden emberi élet a fogantatástól a halálig szent, mert az emberi személyt önmagáért akarták az élő és szent Isten képére és hasonlatosságára.

2320 Az emberi lény meggyilkolása súlyosan ellentétes a személy méltóságával és a Teremtő szentségével.

2321 A gyilkosság tilalma nem zárja ki azt a jogot, hogy az igazságtalan támadót képtelenné tegyék károkozásra. A jogos védekezés súlyos kötelessége annak, aki felelős mások életéért vagy a közjóért.

2322 Fogantatásától fogva a gyermeknek joga van az élethez. A közvetlen abortusz, vagyis a célként vagy eszközként akart abortusz „bűnözői” gyakorlat, súlyosan ellentétes az erkölcsi törvénnyel. az egyház az emberi élet elleni bûnért a kiközösítés kánoni büntetését szabja ki.

2323 Mivel fogantatásától kezdve személyként kell kezelni, az embriót épségében meg kell védeni, gondoskodni kell róla és meg kell gyógyítani, mint minden más embert.

2324 A szándékos eutanázia, bármilyen formája vagy indítéka legyen is, gyilkosság. Súlyosan ellentétes az emberi személy méltóságával és az élő Istennek, Teremtőjének járó tisztelettel.

2325 Az öngyilkosság súlyosan ellentétes az igazságossággal, a reménnyel és a jótékonysággal. Az ötödik parancsolat tiltja.

2326 A botrány súlyos vétség, ha tettével vagy mulasztásával másokat szándékosan bűnre visz.

2327 Azok a gonoszságok és igazságtalanságok miatt, amelyeket minden háború magával hoz, mindent meg kell tennünk, hogy elkerüljük. Az Egyház így imádkozik: „Az éhínségtől, a döghaláltól és a háborútól, Urunk, ments meg minket!”

2328 Az egyház és az emberi értelem a fegyveres konfliktusok során az erkölcsi törvény állandó érvényességét állítja. A nemzetek törvényével és annak egyetemes elveivel szándékosan ellentétes gyakorlatok bűncselekmények.

2329 „A fegyverkezési verseny az egyik legnagyobb átka az emberi fajnak, és az általa a szegényeknek okozott kár nagyobb az elviselhetőnél”.

2330 „Boldogok a béketeremtők, mert Isten fiainak neveztetnek” (Mt 5,9)

A HATODIK PARANCS

Ne kövess el házasságtörést. (2Móz 20:14; 5Móz 5:18)
Hallottátok, hogy azt mondták: „Ne paráználkodj!”
De mondom nektek, hogy aki kéjesen néz egy asszonyra, szívében már házasságtörést követett el vele. (Mt 5,27-28)

Kommentár a Katolikus Egyház Katekizmusából:

2392 „A szeretet minden emberi lény alapvető és veleszületett hivatása”.

2393 Azáltal, hogy az emberi lényt férfinak és nőnek teremtette, Isten egyenlő méltóságot ad az egyiknek és a másiknak. Mindegyiküknek, férfinak és nőnek el kell ismernie és el kell fogadnia szexuális identitását.

2394 Krisztus a tisztaság mintája. Minden megkeresztelt személy tiszta életre van hivatva, mindegyik saját életállapota szerint.

2395 A tisztaság a szexualitás egyénen belüli integrálását jelenti. Ez magában foglalja az önismereti gyakorlatot.

2396 Az erkölcsi tisztasággal súlyosan ellentétes bűnök közé tartozik a maszturbáció, a paráznaság, a pornográfia és a homoszexuális gyakorlatok.

2397 Az a szövetség, amelyet a házastársak önként kötöttek, hűséges szeretetet von maga után. Kötelezettséget ró rájuk, hogy házasságukat felbonthatatlannak tartsák.

2398 A termékenység jó, ajándék és a házasság vége. Élet adásával a házastársak részt vesznek Isten atyaságában.

2399 A születések szabályozása a felelős apaság és anyaság egyik aspektusa. A házastársak jogos szándéka nem indokolja az erkölcsileg elfogadhatatlan eszközök (például közvetlen sterilizálás vagy fogamzásgátlás) igénybevételét.

2400 A házasságtörés, a válás, a többnejűség és a szabad egyesülés súlyos sértések a házasság méltósága ellen.

A HETEDIK PARANCS

Ne lopj. (Kiv 20:15; 5Móz 5:19; Mt 19:18)

Kommentár a Katolikus Egyház Katekizmusából:

2450 „Ne lopj” (2Móz 20:15; 5Móz 5:19). „Sem tolvajok, sem kapzsiak, sem rablók nem öröklik Isten országát” (1Kor 6,10).

2451 A hetedik parancsolat előírja az igazságosság és a szeretet gyakorlását a földi javak és az emberi munka gyümölcseinek kezelésében.

2452 A teremtés javait az egész emberi fajnak szánják. a magántulajdonhoz való jog nem szünteti meg az áruk egyetemes rendeltetési helyét.

2453 A hetedik parancsolat tiltja a lopást. A lopás a tulajdonos ésszerű akarata ellenére más javainak bitorlása.

2454 A hetedik parancsolattal ellentétes minden mód, amikor valaki más tulajdonát jogtalanul veszi el és használja fel. az elkövetett igazságtalanság jóvátételt igényel. A kommutatív igazságszolgáltatás megköveteli az ellopott javak visszaszolgáltatását.

2455 Az erkölcsi törvény tiltja azokat a cselekedeteket, amelyek kereskedelmi vagy totalitárius célból emberek rabszolgasorba ejtéséhez, vagy áruként való megvásárlásához, eladásához vagy cseréjéhez vezetnek.

2456 A Teremtő által a világegyetem ásványi, növényi és állati kincsei felett biztosított uralmat nem lehet elválasztani az erkölcsi kötelezettségek tiszteletétől, beleértve az elkövetkező nemzedékekre vonatkozó kötelezettségeket is.

2457 Az állatok az ember sáfárságára vannak bízva; kedvességet kell mutatnia nekik. Használhatók arra, hogy az ember szükségleteinek igazságos kielégítését szolgálják.

2458 Az Egyház akkor hoz ítéletet gazdasági és társadalmi kérdésekben, amikor a személy alapvető jogai vagy a lelkek üdvössége megköveteli *. Aggódik az emberek időbeli közjójáért, mert a szuverén Jóra vannak rendelve, végső céljukra.

2459 Az ember maga minden gazdasági és társadalmi élet szerzője, központja és célja. a társadalmi kérdés döntő pontja, hogy az Isten által mindenki számára teremtett javak az igazságosságnak megfelelően és a szeretet segítségével valójában mindenkihez eljussanak.

2460 A munka ősértéke magából az emberből, szerzőjéből és haszonélvezőjéből fakad. Munkájával az ember részt vesz a teremtő munkájában. A Krisztussal egyesített munka megváltó lehet.

2461 Az igazi fejlődés az egész embert érinti. Arról van szó, hogy növelje mindenki azon képességét, hogy válaszoljon hivatására, és ezáltal Isten hívására.

2462 A szegényeknek alamizsnát adni a testvéri szeretetről tanúskodik: egyben Istennek tetsző igazságszolgáltatás is.

2463 Hogyan nem ismerhetjük fel Lázárt, az éhes koldust a példázatban (vö. Lk 17,19-31) a kenyér, tető és szállás nélküli emberek sokaságában? Hogyan ne hallgathatnánk meg Jézust: „Ahogy egynek sem tetted meg ezek közül a legkisebbek közül, velem nem tetted meg” (Mt 25,45)?

A NYOLCADIK PARANCS

Ne tégy hamis tanúságot felebarátod ellen. (Kiv 20:16; Vö. 5Móz 5:20)

Azt mondták a régi férfiaknak: Ne esküdjetek hamisan, hanem teljesítsétek az Úrnak, amit megesküdtök. (Mt 5,33)

Kommentár a Katolikus Egyház Katekizmusából:

2504 „Ne tégy hamis tanúságot felebarátod ellen” (2Móz 20,16). Krisztus tanítványai „az új embert öltötték fel, aki Isten hasonlatosságára teremtett igazi igazságban és szentségben” (Ef 4,24).

2505 Az igazság vagy igazmondás az az erény, amely abban áll, hogy igaznak mutatkozik tettekben és igaznak mondható szavakban, és védekezik a kétszínűség, a hamisítás és a képmutatás ellen.

2506 A kereszténynek nem kell „szégyellnie magát, hogy tettekkel és szavakkal tesz bizonyságot Urunkról” (2Tim 1:8). A vértanúság a hit igazságának legfőbb tanúja.

2507 Az emberek hírnevének és becsületének tiszteletben tartása megtiltja a szóban vagy hozzáállásban minden lejáratást és rágalmat.

2508 A hazugság abból áll, hogy azt mondjuk, ami hamis, azzal a szándékkal, hogy megtévessze azt a felebarátot, akinek joga van az igazsághoz.

2509 Az igazság ellen elkövetett vétség jóvátételt igényel.

2510 Az aranyszabály segít konkrét helyzetekben felismerni, hogy helyénvaló-e felfedni az igazságot annak, aki azt kéri.

2511 „A szentségi pecsét sérthetetlen” (Canon Law. 983 # 1). A szakmai titkokat meg kell őrizni. A másik felé ártalmas bizalmat nem szabad felfedni.

2512 A társadalomnak joga van az igazságon, a szabadságon és az igazságosságon alapuló információhoz. A közösségi kommunikációs média használatában mértékletességet és fegyelmet kell gyakorolni.

2513 A képzőművészet, de mindenekelőtt a szakrális művészet „természetéből fakadóan arra irányul, hogy valamilyen módon kifejezzék Isten végtelen szépségét az emberi kéz által készített alkotásokban. Isten dicséretének és dicsőségének növelése iránti elkötelezettségük annál teljesebb, minél inkább arra törekednek, hogy az emberek elméjét odaadóan Isten felé fordítsák”.

A KILENCEDIK PARANCS

Ne kívánd felebarátod házát; ne kívánd felebarátod feleségét, se szolgáját, se szolgálóját, se ökrét, se szamarát, se semmit, ami a felebarátodé. (Kiv 20,17.)

Mindenki, aki kéjesen néz egy nőre, szívében már házasságtörést követett el vele. (Mt 5,28.)

Kommentár a Katolikus Egyház Katekizmusából:

2528 „Mindenki, aki kéjesen néz egy nőre, szívében már házasságtörést követett el vele” (Mt 5,28).

2529 A kilencedik parancsolat óva int a vágytól vagy a testi vágytól.

2530 A testi vágy elleni küzdelem magában foglalja a szív megtisztítását és a mértékletesség gyakorlását.

2531 A szív tisztasága képessé tesz bennünket arra, hogy lássuk Istent: most is képessé tesz bennünket arra, hogy Isten szerint lássunk.

2532 A szív megtisztulása imát, a tisztaság gyakorlását, a szándék és a látás tisztaságát kívánja meg.

2533 A szív tisztasága megköveteli a szerénységet, amely türelem, tisztesség és diszkréció. A szerénység megvédi az ember intim középpontját.

A Tizedik parancsolat

Ne kívánj… semmi olyat, ami a felebarátodé.

Ne kívánd felebarátod házát, szántóját, szolgáját, szolgálóját, se ökrét, se szamarát, se semmit, ami a felebarátodé. (2Móz 20:17; 5Móz 5:21)

Mert ahol a kincsed van, ott lesz a szíved is. (Mt 6,21)

Kommentár a Katolikus Egyház Katekizmusából:

2551 „Ahol a kincsed, ott lesz a szíved is” (Mt 6,21).

2552 A tizedik parancsolat tiltja a gazdagság és az azt kísérő hatalom iránti szenvedélyből fakadó kapzsiságot.

2553 Az irigység szomorúság a másik javai láttán, és a mértéktelen vágy, hogy megszerezze azokat. Ez súlyos bűn.

2554 A megkeresztelt személy jóakarattal, alázattal és Isten gondviselésének való átadásával küzd az irigységgel.

2555 Krisztus hívei „keresztre feszítették a testet szenvedélyeivel és vágyaival együtt” (Gal 5,24); a Lélek vezeti őket, és az ő vágyait követik.

2556 A gazdagságtól való elszakadás szükséges a mennyek országába való belépéshez. "Boldogok a lélekben szegények."

2557 „Látni akarom Istent” az ember valódi vágyát fejezi ki. Az Isten utáni szomjúságot az örök élet vize oltja el (vö. 4:14).